miércoles, 25 de julio de 2012

EL ALARDE DE SANTIAGO EN MONDRAGÓN


 
Miguel Madinabeitiaren albiste iturri emaritsuak 1844an Arrasaten desagerturiko ohitura baten berri eman zigun, zabal-zabalik. Nik dakidanez, bi tokitan idatzi zuen gaiaz eta gaurko honetan bi idazkiak ekarri nahi ditut hona, nahiz eta batzuetan hitz desberdinez baina ideia berdinaz ari den. Baina merezi dutelakoan nagoelako hona hemen bi kronikak. Aurrena Donostiako “Euskal Erria” aldizkarian ezagutarazi zuen, 1884ko bigarren sei hilekoan:

Hoja Literariaren mozkina, Madinabeitiak jarritako datuekin
“Entre las costumbres de la villa de Mondragón que han caído en desuso por la mano reformista del tiempo, era una de ellas la que se observaba el día 22 de Julio de cada año con el nombre de alarde de armas de Santiago.

Era una especie de revista militar que giraba el alcalde de la villa como jefe nato de la compañía, previo alistamiento que se verificaba de hidalgos y moradores, y el desfile tenía lugar en la plaza pública al son del tamboril, que tocaba una marcha especial, la misma que tocó una música de regimiento al sacar el cadáver de la infanta doña Pilar del establecimiento balneario de Escoriaza, a que me hallé presente”

Santiago eguna 25ean ospatzen bada ere, kronika egilearen idazkian 22 irakurtzen da. Bestalde, Madinabeitiak aipatzen duen gertaera ilun hori, 1879ko abuztuaren 5ean izan zen. Maria Pilar Borbón Borbón Alfonso XIIaren arreba zen, Eskoriatzaraino bainuak hartzera hurbildu zena. Infantaren heriotzaren ondorioz, herri horretako bainuetxearen maldan beherako prozesua hasi zen, 1894an guztiz desagertu arte. Arrasateko kronika egileak segitzen du:

“A cada individuo se obsequiaba con una ración de pan y vino, y doble al que se presentaba con armas de mayor antigüedad, como chuzos, mosquetes, lanzas etc. Hasta los niños tenían participación en este regocijo; pero era de rúbrica se presentasen, como lo hacían a porfía, ostentando vistosos sombreros tricornios engalanados con cintas, talcos y escarapelas de diversos colores. A estos se les subía a la casa consistorial, donde se les repartía toda la fruta que venía de los pueblos limítrofes de Vizcaya.

Morrioia
Este acto siguió desde tiempo inmemorial, sin otra interrupción que la de las guerras, hasta el año 1844; el 48 se intentó restablecerlo y se verificó el simulacro, pero sin armas. Este fue el último alarde de Santiago, que por cierto se distinguió por su carácter peculiar. Y era que aquel día hizo aquí etapa una sección de caballería del ejército, e invitada por el ayuntamiento se confundió en fraternal amalgama con los paisanos, compartiendo el pan y el vino con que se le había obsequiado.

Ignoro si esta costumbre tenía o no relación con el llamado y ya abolido Voto de Santiago, que , según la historia, consistía en una contribución o prestación de pan y vino, inventada por el clero, fundada en una advocación del rey don Ramiro en la batalla de Clavijo. Aquellos chuzos, petos y mosquetes que yo ví cuando tenía 16 años y que los hidalgos y moradores sacaban de su escondite por optar a doble ración ¿de dónde procedían y dónde están ahora?

Donde están no lo sé, pero procedían a mi juicio de la armería de la villa, en donde se custodiaban para salir con ellas padre por hijo, como lo mandaba el fuero, en defensa del rey, cuando las circunstancias lo exigían. A este propósito cito a continuación las piezas que estaban en dicha armería en el pasado siglo: 18 mosquetes con 2 horquillas, 24 mosquetes más en la hilera de la sala, 42 petos y espaldares, golas y morriones, 1 rodela y morrión de capitan con su punta y flor y con su talí y empuñadura, 18 picas, 14 chuzos con sus hierros, 2 astas, 1 venablo de alférez y la alabarda de sargento, 4 pedreros grandes de hierro, 2 camores de hierro, 10 mosquetones que llaman de pincote, 1 gineta con su insignia de plata, 2 cajas de guerra con sus palillos, y las llaves de todas las puertas de la villa (eran 7). Además había en la misma pieza 1/2 azumbre, cuartillo y cuartillo y medio de cobre, y otra 1/2 azumbre de cobre también, para cotejar la sidra, la vara del reino, la ½ fanega, 3 pares de grillos, el cepo, el potro para dar tortura, medidas de carbón y manzana, dos banderas y una imagen de Cristo crucificado sobre la puerta de la sala”

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Jinetak
Idazki bera argitaratu zuen Madinabeitiak Bilboko  “Hoja Literaria”-n, 1889ko uztailaren lehenean. Bigarren artikulua, berriz, Euskal Erria deritzanean, 1892ko 2. sei hilekoan atera zuen. Ildo bertsutik doan arren, zehazkizun berriak eskaintzen ditu.

“Como he visto en mi tiempo desaparecer costumbres seculares y mutilar monumentos artísticos é históricos sin causar protesta ni la más leve queja de nadie, casi me es simpático lo de Calahorra, (por la supresión del Obispado y dentro de una manifestación pacifica, se entiende); porque aquello siquiera demuestra que hay pueblos donde todavía se mantiene incólume el patriotismo, que es de las pasiones ó virtudes sociales la que más enaltece al hombre.

De esas costumbres hay una abolida en 1844 en este pueblo, que conmemora la fecha de 25 del actual, y cuyo relato me propongo hacerlo por las impresiones que conservo desde la niñez. A la aproximación de aquel día asediábamos á nuestras madres para que sacaran del fondo de la alacena ó armario los galones, cintas de vivos y variados colores, y escapularios que el año anterior habían adornado el Santiago-chapela, especie de tricornio de papel, con el que asistíamos á misa mayor y después á la sala consistorial, á poner repletos nuestros bolsillos con la fruta con que el municipio nos obsequiaba.

Después de comer, el secretario se colocaba en los soportales de la Casa Consistorial con una mesa de costoso tapete, y abría dos listas que en la primera sesión eran trasladadas al libro de actas; la una de hidalgos y la otra de moradores, especie de electores elegibles y no elegibles del día. Allí se hacían inscribir unos y otros, en la sección correspondiente, y equivalía esto á la presentación voluntaria al alarde de armas que se iba á efectuar, recibiendo cada uno un bono de pan y vino á cargo de la villa, y doble ración el que se presentaba con armas antiguas, como chuzos, lanzas, mosquetes, etc., entre las que descollaban algún arcabuz ó alguna escopeta de caza, por supuesto, trabajado todo en Mondragón desde el siglo XV acá.

Tortura mahaia
Terminadas las vísperas, el tamboril que por antonomasia se llamaba música foral, tocaba la marcha de Infantes, y á su compás daban algunas vueltas por la plaza, desfilando luego por delante del alcalde, como jefe nato de la compañía. No sé si este acto tenía relación con el llamado Voto de Santiago que proviene de la batalla de Clavijo; pero, por los antecedentes tradicionales que existen, se puede más bien creer que era un simulacro ó revista de armas para estar prevenidos y salir aitarrenseme en defensa del Rey cuando las circunstancias lo exigían.

Para eso había antes de la guerra de Napoleón, una sala de armas en la Casa Consistorial, de que se tomaba inventario todos los años, compuesta de 42 mosquetes con 2 horquillas, 42 petos y espaldones, gorras y morriones, una rodela y morrion de capitán, con su punta y flor y tahalí y empuñadura; 18 picas y 14 chuzos con sus hierros; dos astas, un venablo de alférez y la alabarda de sargento; 4 pedreros grandes de hierro; 2 camones de hierro; 10 mosquetones que llaman de pincote; una gineta con su insignia de plata; dos cajas de guerra con sus palillos, y las llaves de todas las puertas de la villa, que eran siete.

Además existía en la misma sala de armas una variada colección de medidas de cobre (se conserva una) para el cotejo de la sidra; la vara del reino y la media fanega; tres pares de grillos, el cepo, el potro para dar tortura, medidas de carbón y manzana, dos banderas y una imagen de Cristo crucificado en la puerta de la sala.

Bordon dantza
No tengo la necia pretensión de hacer propaganda para resucitar cosas que pasaron para siempre, á pesar de que hoy todavía subsisten en pueblos importantes de Guipúzcoa el bordon dantza y el ezpata dantza, actos que se parecen mucho á el alarde de Santiago y que todos ellos tienen íntima relación con hechos gloriosos de nuestros antepasados, que yo no hago más que recordar.

MIGUEL DE MADINABEITIA.
Mondragón 24 de Julio de 1892”


Argazkiak:
www.escalofrio.com 
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www.armaduras.cl
www.euskomedia.com
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miércoles, 18 de julio de 2012

BECERRO DE BENGOA ARAMAIOZ MAITEMINDUA




Eguzkierripako bazterrak
Ohitzen ari gara zutabe hauetan Becerro de Bengoaren idazkietara. Iturri emaritsua dut, batez ere Aramaioko albisteen berri emateko. Aramaioar jatorriko gasteiztarraren estilo erromantikoak XIX.eko irakurleen gustua asetzen zuen, garaiko espainiar prentsan goi mailako egile izateraino helduz. Hona hemen, beste behin, bere lumatik ateratako eta “La Ilustración Española y Americana” aldizkarian,1900-07-30eko datarekin argitaratua. Lagun batzuekin idazleak zenbait egun eman zituen opor gisa Aramaion. Eta bidaiakideen jakin gura asetzen zuen Becerro de Bengoak bere azalpenekin, haien gida bilakatuz:

“Lengua original, antiquísima; costumbres sencillas y patriarcales; tradiciones fantásticas que tienen mucho de simbólicas, aunque no tengan nada que ver con la historia, leyes y administración autonómicas; amor idolatrado a su tierra natal; poesía y música en los campos, en las aldeas, en los bosques.

 ... Todo esto me es extraordinariamente simpático, todo guarda para mí atractivo fraternal al encontrarme en la tierra de mis antepasados, en el centro de las comarcas éuskara o basca, que conserva también su lengua admirable al través de dilatadas centurias, que es región modelo de la vida sencilla, que en cada monte y en cada caserío y en cada ermita consagra una tradición, que cree en las brujas y en los genios errantes, que aún vive con los vestigios de su sabia autonomía, tan antigua aquí como las monarquías y poderes que surgieron con la reconquista, que nada adora después de Dios y de su hogar como a su tierra.

Que produce poetas vulgares, inspirados, batalladores, ignorantes de toda retórica y de todo magistral aprendizaje: los bersularis, y que en sus cánticos y melodías de no aprendida educación musical, en el alegre ritmo de su tibia o chistu y de su damborrá, reproduce las viejas creaciones del arte montañés, los aurrescus, atchescus, zortzicos, marchas belicosas, danzas y arin-arins con medida tal, con tal compás, que a todo músico extraño se le hace imposible interpretarlas con propiedad y verdadero carácter, por muy maestro que sea en la ejecución”

Turriongo gaztelua
La curiosidad de mis compañeros me ha obligado a explicarles las tradiciones de las fortalezas de Turrión, de Gureya etc. En estos pasatiempos combinados con los de la recolección de plantas y minerales, con la medición de alturas, análisis de aguas y obtención de fotografías, se pasan insensiblemente las encantadoras jornadas del verano.

Eta ondoko lerroetan ikusiko dugun bezala, badirudi Becerro de Bengoari proiekzioa ere gustatzen zitzaiola. Orain arteko deskribapen hutsa alde batera utzirik, etorkizunean Aramaioko herriak nola funtzionatu beharko lukeen esatera ausartzen da.

¿Se contentará el vecindario de Aramayona con su modesta vida actual de cortos horizontes, teniendo como tiene rica abundancia de criaderos de aguas ferruginosas y sulfhídricas, y caídas aprovechables de gran fuerza que pueden producir corrientes eléctricas para el alumbrado de la calle y para todas las aldeas? Muertos los establecimientos de Santa Águeda, Nuevo de Arechavaleta y el de Escoriaza, ocasión propicia es siempre la de la utilización de las afamadas aguas, que han servido de base al establecimiento del magnífico y pintoresco balneario de Aramayona. La calidad de sus aguas, la incomparable tranquilidad y condiciones climatológicas del valle, harían que la resurrección de tan hermoso centro de salud fuese un verdadero negocio. Así lo desean cuantos quieren bien al valle encantado y cuantos buscan, con el remedio a sus dolencias, la vida veraniega llena de comodidades”

 8 de agosto de 1900”


Argazkiak:
a)Aramaioko Udaletxeko margo irudi batetik ateratakoa
b)"Aramaio eta Arrasate: historiak lotutako bi herri" nire liburuko ilustrazio bat (Ekain Velez de Mendizabal)

miércoles, 11 de julio de 2012

MIGUEL SOTO MAISUA

Gaurko istorioaren protagonistarekin izan nuen harremana oso abagunekoa gertatu zen. Eta gehienez jota pare bat hilabetez luzatu zen; hori bai, intentsua. Hamabost urte nituen, eta batxilergoko ekaineko azterketetan matematika utzi nuen gainditu gabe. Ez nintzen oso trebea izan matematikarako edo, behintzat, altura larregiko horma suertatu zitzaidan, batez ere batxilerrean. Gutxiegi gehien jaso nuen gaia da, ezpairik gabe.

Nik banituen ikasturtean zehar matematikako klase partikularrak jasotzen zituzten lagunak eta horietako batek –ez dut izena aipatuko- bere maisu partikularrarena eman zidan. Haren laguntzaz uztaila-iraila bitarteko hil beroetako arratsaldeak matematikaren ezkutu zorabiagarriak dezifratzen eman nitzakeen, nahi izanez gero. Eta apuntatu egin nintzen. Klaseak Arrasateko Gazteluondoko Maisuen Eskolan izan ziren. Irakaslea: Don Miguel Soto.

Soto maisuak oso ospe ona zuen arrasatear gazteengan. Irakaskuntzako dohain bereziak zituen eta, maisu nazionala bezala –horrela esaten zitzaien eskoletakoei- gai desberdinak ematen bazituen ere, matematika  zen bere espezialitatea. Eta niri dagokidanez, bederen, halaxe iruditu zitzaidan. Bi hilabeteren buruan ezin da ikasle eztrebea iaio bilakatu, baina nigan matematikarako interes pitin bat piztu zuen maisu hark.

Miguel Soto Palmero palentziarra zen, Villada herrian 1896an jaioa. Aita ere maisua zelarik, irakaskuntza hautatu zuen ogibide eta Arrasatera heldu aitzin beste herri batzuetako eskoletatik igaro zen. Euskal Herriari dagokionez, lehena arabar herri txiki-txiki batean: Gazeo. Eta bertan ezagutu zuen emazte bihurtuko zuen Juana Albizu Ruiz de Gauna gaztea, Ullibarri Jauregin jaioa izan arren josten Agurainen ikasten ari zena. Bigarren herria Txintxetru izan zen; handik Gipuzkoako Orioko Aiara joan zen; hurrengo lantokiak berriz ere Arabara eraman zuen: Araia; eta handik Santanderreko San Miguel de Meruelora egin zuen salto. 

Maisuen bilera batean, Oñatin, 1961ean
Azkenik Arrasatera heldu zen 1948an, Garagartzako maisu izendatu baitzuten, hain zuzen Ziriako Jauregi-Arraburu aurreko titularra hil zenean. Garagartzara iritsi orduko, sendia senar-emazteak eta bost seme alabak osatzen zuten; horietako bi, Karmen eta Aurelio Txintxetrun munduratu ziren; eta beste hiruak, Marisa, Pili eta Julia, Araian. Garagartzan pare bat urte eman ondoren Arrasatera heldu zen sendia. Eta sendi buruak klaseak Gazteluondoko Eskolan ematen zituen. Barrenatxo etxean bizi izan ziren, 1967ra arte, hots Zigarrolako eskolara aldaketa eskatu arte.

Miguel Soto eta Juana Albizuren seme-alaben artetik bik aitaren ildotik bideratu zituzten euren ikasketak eta horrela Pili eta Julia magisteritza burutu zuten. Eta gertatu zen, aldi batean hiruak Arrasaten bertan aritu zirela lanean. Aita Gazteluondoko eskolan ziharduen bitartean, Pili Udala auzoan ari zen eta Julia Bedoñako eskola berrian. Hori 1961-62 urteetan jazo zen. Juliak ikasketak amaitu geroko lehen lantokia Endoia herrixkan izan zuen 1959an. Hain zuzen, Endoian ihardun zuen bitartean  “Uztapide” baserrian lojatu zen, Manuel Olaizola bertsolari handiaren jaiotetxean, alegia. Bedoñako eskola berria inauguratu zenean auzo honetara eskatu zuen aldaketa.
Seme alabekin, 1965ean

Miguel Soto oso irakurle amorratua zen, eta espainolez ez ezik ingeles eta frantsesez ere egin zezakeen. Etxeko giroa atsegin zuen arren, ez zion noizean behin txikito pare bat hartzeari muzin egiten eta Ignazio Goikoetxea, Alberto Marin eta Iñaki Gorospe adiskideekin tarte gogoangarriak bizi izan ei zituzten Ferrerias kaleko Manuel Mata “El Ruso”ren tabernan.

Soto hirurogeita hamar urterekin jubilatu zen –ordurako Zigarrolako eskoletan ziharduen- eta 1980ko apirilaren 4an hil zen. Arrasaten lurperatu zuten.

A! Ez dizuet esan udako hil haiek Don Miguelekin eman ondoren zer gertatu zitzaidan matematika gaiarekin. Zuek zer uste duzue?



Argazkiak: Julia Sotok utzita


miércoles, 4 de julio de 2012

JOXE LETONA , AGUR JAUNA




 
Uztailaren 4 zen, 1988an. Euria goitik behera. Aurrerantzean Joxe Letona Plaza deituko zenera dozena pare bat lagun bildu ginen. Eta arrasatear historia egilearen izena daraman plaka Joxeren a1abak estalgabetu ondoren hitz batzuk esan behar izan nituen, Joxeren sendiak hala eskatuta.  Nire hitzaldiaren zati batzuk aldatu nahi ditut hona, arrasatear kultura-gizon ahaztu ezinaren heriotzako 25 urtemuga betetzen direnean, osotasunean ez bada ere, mutatis mutandis,  aplikagarriak izan daitezkeelakoan bainago.

“Urtebete bat eman da Joxe gugandik desagertu zenetik. Orain, gaur, omenaldia egiten dio Arrasateko herriak eta baita plaza bat eskaini ere... Joxeren oroitzapena gu guztion baitan gorde dezagun. Berak hainbeste estimatzen zuen etxe –jauregiaren- ondoko plazatxoak Joxe Letonaren izana gogoratuko digu aurrerantzean. Izana esan dut, eta ez izena. Dagokigun izena ez baitugu guk pertsonok aukeratzen; emanda datorkigu. Sendi baten barruan jaiotzen gara eta hari zor diogu izena, leinuaren enborrak exigitzen duen araberako ohorearekin nork bereari eutsi beharko diolarik.

Arano maisuarekin. Joxe hirugarrena da goiko lerroan, ezkerretik
Izana beste gauza bat da. Hemen bai nork berea sortzen duela. Hemen ez dago atzerantz begiratzerik. Izen oneko leinuaren ohoreak ez du, berez, izana ahalbidetzen. Izana irabazi egiten da.  Bizitzak berak eta berarekiko konpromezuak eraikitzen du gugan izana.

Joxerenak, Joxe zenaren izan HAUNDIAK bildu gaitu hona eta bera gurekin fisikoki ez daukagun arren, hemen balego bezala kontsidera genezake. Oraindik udal artxibategian hautsez beteriko paper artean gure historiaren gaineko datu ezkutuak argitara ekartzen ari balitz bezala ikusten dugu Letona. Urteak eta urteak eman zituen horrela eta begiak itxiko bagenitu ez litzaiguke batere kostatuko bere mahai hartan antzematea.

Beste behin nioen bezala, Arrasateko beste zenbait kultura-pertsonarekin batera kokatu behar dugu Joxe, ederki ondo irabazi baitzuen toki hori: Garibay, Barrutia, Madinabeitia, Altube, Zaitegi... Benetan, harro senti daiteke gure herria gizaseme horiekin, gutxitan aurki baitezakegu horren gisako kultura-egile-eragile sortarik. Eta nolako mailakoak, gainera!

Garbi dago bi begiak –eta zentzuak oro- etorkizunean tinko eduki behar ditugula, baina iraganeko oinarritik abiatuta. Joxe Letonak horixe erakutsi zigun, maisu on bat bezala.
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Monterron Jauregian, omenaldia 1987-01-30ean
Son las dos de la tarde del 3 de julio de 1987. Txagorritxu, lugar embrujado al decir de la sabiduría popular alavesa. Habitación nº 621. El Gorbea se recorta en el horizonte. En la cama, en coma desde hace unos días, Joxe. A su lado una figura humana menuda, venida desde su Ataun natal, en un viaje en automóvil que nos ha costado –a él, a Mari Tere la hija del enfermo y a mí- casi dos horas, bajo un sol abrasador. Él va vestido con su característica txapela y su sotana abotonada de arriba abajo.

El recién llegado toma en sus manos las de Joxe. Y a las palabras de aliento de aquél, éste responde con una sonrisa, un nombre y una exclamación:

- ¡Don Jose Miguel! ¡Por fín!

Luego, de nuevo la oscuridad.

Ha sido un segundo inolvidable para los que hemos asistido al encuentro. El maestro y el alumno aventajado. El Patriarca de nuestra cultura ha querido llegar hasta aquel hombre en vísperas de su muerte. Y lo ha hecho porque deseaba expresar personalmente el testimonio de su agradecimiento al colaborador y amigo. Fiel amigo.

Al día siguiente, en un postrero momento de lucidez, relata Joxe la visita de Barandiarán. Se le ve contento. Seguramente aquél fue el último flash sobre su pasado laborioso. Murió al poco. Era sábado.

Este País nuestro de cada día, sumido en largo enfrentamiento contra su propio destino, necesita de personas como Joxe. Hombres y mujeres llevados por el único afán de TRABAJAR –con mayúscula- por el bienestar de la sociedad vasca. Y, creerme, nos encontramos muy lejos de alcanzar siquiera el mínimo básico donde asentar el proyecto hacia el futuro.

Una sociedad en la que la juventud, con infinita mejor preparación técnica que la que nosotros tuvimos, no termina de encontrar su rumbo, inclinada como está hacia el desarrollo de opciones menos humanísticas. Y este es un aviso que debería repicarse continuamente, ya que sólo desde un planteamiento integral y consecuente podremos dar con el camino que nos lleve hacia eso que todo el mundo canta, todo el mundo proclama... y todo el mundo desconoce, cual es la maravillosa señora o señorita conocida con el nombre de Libertad.

Y no me he largado este último parrafo porque no tuviera otra cosa que decir, sino porque creo que en el proceder en vida de Joxe Letona encontramos rasgos caracterísiticos de quien apuesta por la salud cultural de su pueblo, convencido de la necesidad de alcanzar cotas superiores. Y estoy seguro de que ése es el concepto que los mondragoneses tienen sobre Joxe. Y por eso estamos aquí reunidos”


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Datu biografikoak


Joxe Letona, Simon Arrietak margotua
 Joxe Letona Arrieta, Arrasaten jaio zen 1908ko azaroaren 1ean. Arano maisuaren ikasleetariko bat izan zen eta hamalau urterekin Unión Cerrajera S.A enpresan ekin zion lanari. Bertan eman zuen bere lan-ibilbide osoa, Roneo U.Cra inkorporatu bazen ere. Betebehar profesionalean eredugarria gertatu zen Letonaren jarrera. Juanita Barrutiarekin ezkonduta, bi seme-alaba izan zituen bikoteak.

Txikitatik irakurzaletasun garaiko pertsona izan zen eta gai historikoek tiratzen zuten, batez ere. Eta teoriatik praktikarako jauzia aurki eman zuen, artxibategi partikular zein publikoak arakatu baitzituen trebetasun eta dedikazio handiz. Historiaz ez ezik –arkeologia, historia aurrea, etnografia...- espeleologia, botanika eta izadia ere izan zituen helburu bere egitarauan. Euskarari ere ukituren bat edo beste egin zion, batez ere toponimiari dagokionez.

Joxe Letona Arrasateko historiari buruzko datu-emaile nekaezina izan zen bizitza osoan. Eskola, ikastola, eta unibertsitateetatik etortzen zitzaizkion herriko zehazkizun historikoen eske eta Joxe eskuzabala genuen guztiokin. Lankideak izan zituen berarengana jo zuten denok. Eta Joxek berak ere jakin izan zuen maisu jakintsuekin lan egitea, Joxe Migel Barandiaranekin gertatu zen bezala: Leze Txikin hamar urtez (1956-65) aritu zen ataundarraren agindupean. Bestalde, Eusko Ikaskuntza, Real Sociedad Bascongada de Amigos del País, Euskaltzaindia, Aranzadi, Etniker eta beste elkarte batzuen kidea izan genuen.

Zenbait libururen egilea da (“Mondragón” 1970. Juan Leibarren lankidetzaz; “Valle de Léniz; Arechavaleta y Escoriaza. 1975. Juan Leibarrekin; “Mondragón y sus calles” 1975; “Kurtzebarri” 1978. Juan Leibarrekin;  “Una pequeña historia del futbol en Mondragón 1985; “Arrasate; ibilbide turistikoa” 1987) Eta hainbat artikuluren egilea da, batez ere Anuario de Eusko Folkloren argitaratuta.

Arrasateko kronista izan zen, punterengoa. Eta aldi batean udal artxibariaren betebeharra ere egokitu zitzaion. Langile porrokatua genuen baina batera kaleko giroa atsegin zuen. Mundrautarra zen, peto-petoa.

Brontzezko Herensugea jasotzen ari, Alvaro Arregi alkatearen eskutik
Arrasateko Udalak omenaldia eskaini zion 1987ko urtarrilaren 30ean, Monterron Jauregian burututako ekitaldi batean. Brontzezko Herensugea eman zitzaion. Omenezko ekintzan hitz egitea egokitu zitzaidan, Joxeren erreguari jaramon eginez. Bereak izan ziren jardunaldiaren amaierako hitzak: “Nire bizitza guztia lanean pasatu dut. Eta aukera izan dut Arrasate gure herriko historian murgil egiteko. Beti gustatu zait lan hori. Arrasate nire herria beti eraman dut bihotzean, Horrexek eragin nau gure historiaren sekretuetan lan egitera. Hainbeste urtetako emaitza arrasatearron eskuetan ipini dut, denon zerbitzurako, guztiona baita historiaren patrimonioa

Urte hartako ekainean gaixotu eta uztailaren 4an  zendu zen Gasteizko Txagorritxu ospitalean. Hileta elizkizunak Arrasateko San Frantzisko elizan izan ziren. Urtebete bat geroago Arrasateko Udalak Joxe Letonaren izena eman zion Bañez de Artazubiaga sendiaren jauregi ondoko plazatxoari. Eta 2008ko abenduaren 6an, San Nikolas jaian, omenezko ekitaldi herrikoia burutu zen Letonaren jaiotzako lehen mendeurrena ospatzeko. 

Argazkiak: Bigarrena (Arano maisuarekin) Carmelo Letonak utzita
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